Kannanotto

Päivitetty: 3 päivää sitten

Turvallinen koulu- ja työmatka kuuluu kaikille, myös korkeakouluyhteisölle.

“Jalankulkija kuoli liikenneonnettomuudessa Lahdessa (31.10.2023)”, “Mukkulankadulla tapahtui kahden henkilön kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus Lahdessa (15.8.2023)”, “Suojatieonnettomuus Lahdessa sunnuntaiyönä - jalankulkija loukkaantui (27.11.2022)”. NiemiCampuksen alue on surullisen kuuluisa liikkumisvaarallisuudesta.

Me LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta KOEssa olemme huolissamme korkeakouluyhteisömme koulu- ja työmatka turvallisuudesta Lahden NiemiCampuksen alueella. Kuluneen vuoden aikana sekä Mukkulankadun että Niemenkadun läheisyydessä on tapahtunut useampia vakavia vammoja tai hengen vaatineita onnettomuuksia. Näitä samaisia onnettomuuksia tällä alueella on myös aiempina vuosina tapahtunut useampia. Turvallinen koulu- ja työmatka kuuluu kaikille, myös LUT-korkeakoulujen yhteisön jäsenille Lahdessa.

Lahden kaupungin täytyy tehdä muutoksia välittömästi, jotta kampusalue nähdään turvallisena ympäristönä asua, kulkea ja opiskella. Jatkuvat liikenneturvallisuutta vaarantavat tilanteet tulee ennaltaehkäistä kaupunkisuunnittelussa, jotta NiemiCampus aluetta ei jatkuvasti korista muistokynttilät.

“Korkeakoulumme opiskelijoiden keskuudessa on usein noussut puheeksi turvallisuus liikenteen näkökulmasta. LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden edunvalvojana olemme vieneet viestiä eteenpäin. Toivottavasti asialle saataisiin pikaisia muutoksia, jotta opiskelijamme tuntevat olonsa turvalliseksi jokaisena päivänä opintojensa aikana. Näemme myös korkeakoulun henkilöstön erittäin tärkeänä osana yhteisöä ja jokainen heistä myös ansaitsee turvallisen työmatkan vuoden jokaisena päivänä” kommentoi LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta KOEn hallituksen puheenjohtaja 2023 Jenny Hieto.

Jokaisella tien käyttäjällä on vastuu turvata oma, mutta myös muiden turvallinen matkan tekeminen. Välillä sattuu ikäviä inhimillisiä virheitä ja mukaan mahtuu myös ajattelemattomuuden aikaansaannoksia. Jo pelkästään hidastetöyssyt tai alikulkusillat parantavat jalankulkijoiden turvallisuutta huomattavasti varsinkin päivien pimetessä ja ajokelien huonontuessa. Lahdessa tulisi tarkastella myös liikennevalojen toimintaa - niin sanotussa “vihreässä aallossa” et pysty ajamaan nopeusrajoituksia noudattamalla.

Turvallista kotimatkaa, työmatkaa ja koulumatkaa kaikille. Pidetään toisistamme huolta.

Lisätietoja: Jenny Hieto, +358 50 5020634

Hallituksen puheenjohtaja 2023, Opiskelijakunta KOE